Ciri-ciri Soalan Item KBAT
Penekanan
terhadap Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) atau juga dikenali
sebagai HOTS melihatkan pembinaan soalan dan item-item yang bercirikan
KBAT. Sebelum kita pergi lebih jauh, jom kita tengok dulu apa ciri-ciri
yang perlu ada dalam soalan berbentuk KBAT.
1. SKOP YANG LUAS
Item-item
KBAT adalah menggunakan skop yang jauh lebih luas daripada pemahaman
daripada buku teks. Pengetahuan asas adalah sebagai satu keperluan bagi
membolehkan KBAT dipraktikkan dalam cara pembelajaran.
2. Fakta
Fakta kini tidak lagi bersifat spesifik sahaja, malah perlu merentasi masa
3. Bermakna
Soalan KBAT adalah bersifat boleh ditaksir dan juga mempunyai tahap penyoalan yang mencabar pemikiran pelajar
4. Stimulus
Stimulus yang diberikan pada setiap soalan merupakan stimulus pada situasi yang baharu. Dan ini juga bermakna ianya adalah situasi yang bukan lazim bagi murid.
5. Respon Murid
Respon murid (jawapan) dapat memperlihatkan kepelbagaian dan tidak terhad dengan hanya satu jawapan tertentu. Maka jawapan pelajar adalah mungkin boleh lebih daripada satu jawapan.
Fakta kini tidak lagi bersifat spesifik sahaja, malah perlu merentasi masa
3. Bermakna
Soalan KBAT adalah bersifat boleh ditaksir dan juga mempunyai tahap penyoalan yang mencabar pemikiran pelajar
4. Stimulus
Stimulus yang diberikan pada setiap soalan merupakan stimulus pada situasi yang baharu. Dan ini juga bermakna ianya adalah situasi yang bukan lazim bagi murid.
5. Respon Murid
Respon murid (jawapan) dapat memperlihatkan kepelbagaian dan tidak terhad dengan hanya satu jawapan tertentu. Maka jawapan pelajar adalah mungkin boleh lebih daripada satu jawapan.
0 comments:
Post a Comment